Ankieta

Jaki ubiór jest wymagany w Twoim biurze?

Strój dowolny - jeansy są na porządku dziennym - 62.5%
Typowy strój biurowy - garsonka i kołnierzyk - 16.7%
Oficjalnie tylko w dniu ważnych spotkań - 20.8%
Błąd
  • Ten artykuł zawiera załączniki. Zaloguj się, aby je obejrzeć.

Kultura w biurze

W trakcie wykonywania obowiązków zawodowych współpracujemy z innymi pracownikami, przełożonymi, klientami, pracownikami różnych firm i instytucji. Aby ta współpraca przebiegała harmonijnie, kontakty między ludźmi muszą się odbywać według ukształtowanych przez lata obyczajów, a także według norm, czyli ogólnie przyjętych reguł postępowania w miejscu pracy, miejscach publicznych oraz w kontaktach międzyludzkich.  

  1. Ogólne zasady kultury w biurze
  2. Czystość w biurze
  3. Zwracanie uwagi pracownikom
  4. Motywowanie pracowników do przestrzegania regulaminu

Ogólne zasady kultury w biurze

Zasady postępowania i zachowania różnią się w zależności od rodzaju i wielkości firmy, a także jej kultury organizacyjnej. W niektórych biurach atmosfera pracy jest bardzo formalna, istnieją ściśle wyznaczone wytyczne dotyczące manier, w innych natomiast pracownicy zachowują się bardziej swobodnie. Nie należy jednak zapominać, że istnieją pewne ogólne normy, których należy przestrzegać zawsze, a które składają się na tzw. kulturę dnia codziennego.

Obejmuje ona min.: uprzejmość w relacjach międzyludzkich, życzliwość, punktualność, takt, czyli zachowanie zasad przyzwoitości i umiaru w zachowaniu, zasady higieny osobistej i ubioru, zasady zachowania się przy stole, zasady utrzymywania porządku i czystości, kulturę języka.

Określone normy zachowania powinny obowiązywać na stanowiskach pracy, szczególnie gdy w pomieszczeniu pracuje kilka osób.

  • Pracownicy muszą szanować swoją prywatność. Powinni wiedzieć, że nie wolno im pożyczać rzeczy ze stanowisk innych pracowników podczas ich nieobecności, otwierać cudzych szafek czy korzystać z komputera bez wcześniejszego uzyskania zgody.
  • Wszyscy powinni nawzajem szanować swoją pracę. Nie wolno przeszkadzać osobie zajętej prowadzeniem rozmowy telefonicznej lub obsługującej petenta czy też skupionej na pisaniu bądź czytaniu.
  • W otwartych przestrzeniach dźwięki szczególnie mogą przeszkadzać pracownikom. Należy więc ograniczyć wszelkie niepotrzebne odgłosy, np. stukanie palcami o blat stołu. Ważnym jest, by pracownicy starali się redukować głośność swoich rozmów telefonicznych, a dyskusje między sobą przeprowadzali w miejscach, gdzie nie będą przeszkadzać innym.
  • Przeklinanie bądź używanie nieodpowiedniego języka w miejscu pracy jest niewybaczalne i może urazić współpracowników.

Zachowania, które mogą być źle odebrane przez otoczenie to również:

  • obgryzanie paznokci
  • zbyt głośne reagowanie śmiechem na dowcipy
  • okazywanie reakcji świadczących o znudzeniu, takich jak ziewanie, zerkanie na zegarek
  • kichanie komuś w twarz (kichać należy cicho i z głową odwróconą od innych osób, w chusteczkę, a gdy jej akurat nie ma, usta należy zasłaniać ręką)
  • pozostawianie na stole lub innych meblach jednorazowych chusteczek po ich zużyciu
  • zwilżanie palca śliną przy przeglądaniu dokumentów
  • poruszanie nerwowo nogą, „ bujanie się na krześle”

W wielu firmach pracownicy często spożywają posiłki, przekąski przy swoich biurkach. Stukot talerzy, szelest opakowań po jedzeniu może rozpraszać pozostałe osoby w biurze. Nie mówiąc już o rozchodzącym się zapachu posiłków. Jak temu zapobiec?

  • Zachęcaj pracowników do jedzenia lunchu poza ich stanowiskiem pracy. Lepiej zrobić sobie przerwę. W tym celu zapewnij im wygodne miejsce, w którym bez problemu będą mogli przygotować i spożyć posiłek. Najlepiej, by była to kuchnia z odpowiednią ilością szafek z miejscem na przybory kuchenne dla każdego. W standardzie wyposażenia pomieszczenia/aneksu kuchennego powinien znaleźć się czajnik elektryczny i kuchenka mikrofalowa
  • Jeśli pracownicy jednak już jedzą przy biurku, poproś ich, by robili to w sposób dyskretny, nie przeszkadzając nikomu
  • Za każdym razem, gdy pracownik spożyje posiłek w biurze, jego obowiązkiem jest upewnienie się, że miejsce to pozostawi czyste i gotowe do użytkowania przez inną osobę
  • Nie powinno się spożywać posiłków w obecności gości oraz klientów
Opublikowano: 2012.04.25 15:44 przez Justyna #101
U nas w pracy mamy własnie taki problem-pracownicy niechętnie sprzątają po sobie. Choć codziennie rano korzystamy z usług sprzataczki, po południu w kuchni już jest mega bałagan. Nikt po sobie nie zmywa i zawsze brakuje czystych kubków. Chyba trzeba spisać regulamin, choć nie jestem pewna czy wszyscy będą się do niego stosować....
Jak jest u Was w firmach? Pracownicy sprzątają po sobie czy zrzucają wszystko na sprzątaczkę?
Opublikowano: 2012.04.26 11:53 przez Alina #103
U nas większość osób po sobie sprząta - tzn. wkłada swoje brudne kubki do zmywarki. Jest nas tylko 10 osób z czego 5 facetów i każdy z nich jak idzie do domu to raz w tygodniu wynosi śmieci. I to jest fajne.
Sprzątaczka przychodzi tylko raz w tygodniu i to wystarcza
Opublikowano: 2012.04.26 14:12 przez maggie #104
U nas też jest przydział obowiązków. Co tydzień ustalamy dyżury, kto podlewa kwiatki, kto odpowiada za wyniesienie śmieci lub zakup środków czystości. Jest to mozliwe bo firma w której pracuje nie jest duza, liczy 23 pracownikow. Zapisujemy wszystko w duzym kalendarzu, ktory wisi w kuchni wiec nikt nie moze sie wymigac;) Sami ustalilismy sobie zasady i wszyscy są zadowoleni
Opublikowano: 2012.04.27 14:07 przez Justyna #116
Hm...ale jak nakłonić innych, by po sobie sprzątali?

Zostaw komentarz
Musisz się zalogować, aby wziąć udział w tej dyskusji.

Produkt tygodnia

Napisz artykuł

Podziel się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Najciekawsze prace zostaną nagrodzone spinaczami.

Pytanie otwarte

Jakimi tematami artykułów z obszaru zarządzania biurem jesteś zainteresowany?