Błąd
  • Ten artykuł zawiera załączniki. Zaloguj się, aby je obejrzeć.

Podwójne życie firmy

W miejscu pracy spędzamy znaczną część każdego dnia. Nic więc dziwnego, że niezależnie od relacji czysto zawodowych, między pracownikami powstają także różnego rodzaju powiązania osobiste, tworząc tzw. drugie życie firmy. Zazwyczaj taka sytuacja pozytywnie wpływa na atmosferę w pracy, motywując do działania, przekładając się na jakość wykonywanych przez pracowników zadań. Jednak nieformalna sfera funkcjonowania firmy posiada także swoje mroczne strony. Warto je poznać, by wiedzieć, jak się przed nimi chronić.


Relacje i powiązania – bądź ostrożny

W każdej firmie, niezależnie od jej wielkości, poza relacjami czysto zawodowymi tworzą się także powiązania osobiste. Jest to tzw. drugie życie firmy, charakteryzujące się  zdecydowanie luźniejszą atmosferą.  Pracownicy zwierzają się sobie nawzajem, rozmawiają o życiu osobistym.  Powstają między nimi pewnego rodzaju układy, powiązania. Współpracownicy zwracają się do siebie po imieniu, dzielą swoimi problemami, wyrażają  poglądy, opowiadają o rodzinie,  zainteresowaniach, kłopotach. Tworzą tzw. "firmową rodzinę", organizując wspólne wypady na bilard czy piwo.  Takie zażyłe stosunki zazwyczaj pozytywnie wpływają na atmosferę w pracy, motywują do działania, przekładając się na jakość wykonywanych zadań.

A co wówczas, gdy takie przyjacielskie stosunki zdarzają się w relacjach między podwładnym i przełożonym? Czy to również przekłada się na większą efektywność pracowników? Czy przyjacielskie stosunki szefa z podwładnym nie utrudnią mu jego obiektywnej oceny i nie doprowadzą do faworyzowania  ze szkodą dla innych? I na odwrót - czy odkryta dzięki bliskim kontaktom odmienność poglądów podwładnego może wpłynąć na negatywną ocenę jego pracy? Pamiętajmy, że spoufalając się z szefem, odkrywamy mu swoje przekonania, zainteresowania, stosunek do pracy, a  także swoje słabe i mocne strony, a to może być kiedyś wykorzystane przeciwko nam. Niebezpieczna może okazać się także sytuacja odwrotna - jeżeli  w jakimś momencie dowiemy się zbyt wiele o swoim szefie...możemy stać się dla niego niewygodni. Pamiętajmy więc o zachowaniu nieprzekraczalnych granic przy wchodzeniu w  przyjacielskie relacje z przełożonym.Także wtedy, gdy bardzo go lubimy i szanujemy.


Plotki  - beztroskie czy groźne?

Jak widać, drugie życie w biurze, oprócz niewątpliwych zalet, posiada także swoje ciemne strony. Między pracownikami tworzą się pewnego rodzaju układy, koligacje, rodzą się plotki i  intrygi. Wszystko to razem może być  zabawne lub wręcz przeciwnie - stresujące i niebezpieczne. 

Nieodłącznym elementem życia biurowego są plotki. Każda firma posiada co prawda inną kulturę organizacyjną, mniej lub bardziej sprzyjającą  plotkowaniu, niezależnie jednak od tego, rozmów o sobie nawzajem nie da się uniknąć. Plotkom towarzyszą różne emocje. Większość z nich rodzi się ze złości, zazdrości  czy zawiści. Źródła części plotek można doszukiwać się także w nudzie związanej z codziennością biurową. Z czym bowiem kojarzy się nam przerwa na kawę, spotkanie po pracy, jeśli nie z "niewinną wymianą zdań" na temat kolegów lub bieżących wydarzeń w pracy ...?

O czym najczęściej plotkujemy? O biurowych romansach, cudzych pieniądzach, szefie, niezasłużonych awansach, życiu  prywatnym i zawodowym współpracowników, niechcianych ciążach, cudzych uzależnieniach itd. Nie wszyscy plotkujący zdają sobie sprawę, że ich działania mogą być groźne. Niektórzy (może nawet większość) to podskórne życie postrzegają  jedynie jako niewinną rozrywkę, dla innych może ono być jednak przyczyną stresów. Nigdy nie wiadomo, po której stronie się znajdziesz, czy to akurat nie Ty będziesz  osobą braną na języki.

Można by powiedzieć, że trzymanie się z daleka od plotek i intryg jest najbezpieczniejszą opcją. Nie zawsze jednak decyzja ta należy do nas. Drugie życie firmy bywa bowiem przewrotne, niepostrzeżenie pochłania  nawet nieskazitelne, jak mogłoby się wydawać, osoby.

Jak odnaleźć się  więc wobec tego zjawiska?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Każde środowisko jest inne, tak samo jak osobowość człowieka. Istnieją różne opcje zachowania się w pracy. Jakim typem jesteś Ty ?  Rozwiąż test, a poznasz odpowiedź ;)

Test znajduje się w załączniku do artykułu: Plotki - jakim typem jesteś? Test


5 złotych wskazówek, jak (nie)stać się obiektem plotek

Jeśli jak ognia boisz się plotkowania na Twój temat,  możesz na co dzień stosować  kilka zasad, które pomogą ci tego uniknąć .

A co, jeśli masz już dość nudnego życia i stanie się obiektem plotek to właśnie to, o czym akurat marzysz? Zastosuj się do poniższych wskazówek, a miejsce pierwsze na liście firmowych plotek z pewnością będzie należeć do Ciebie.

 

 

Jak być na językach wszystkich

Jak nie stać się obiektem plotek

 

Życie osobiste

Życie osobiste? A co to takiego?! Od dziś zacznij się zwierzać ze wszystkich problemów, niech każdy pozna najdrobniejsze szczegóły twojego życia

Staraj się mówić jak najmniej o sobie - im mniej wiedzą, tym lepiej dla Ciebie

Co i jak mówić

Jeśli skończą ci się ciekawe historyjki, które mógłbyś o sobie opowiedzieć, nie wahaj się  - wymyśl coś.

Zawsze mów prawdę. Pamiętaj -  w kłamstwach prędzej czy później się pogubisz. Chyba nie chcesz, by ustalanie prawdziwej wersji odbywało się w kuchni za twoimi plecami?

Imprezy firmowe

Baw się i szalej, gdy tylko nadejdzie taka okazja. Pamiętaj - zawsze musisz być gwiazdą wieczoru!

Staraj się nie  rzucać w oczy - zwyczajny strój powinien wystarczyć. Ważne, by wtopić się w tłum i przetrwać ten wieczór bez żadnych przygód. W razie imprezowych sensacji, staraj się trzymać jak najdalej od centrum wydarzeń

Relacje ze współpracownikami

Zawsze mów to, co myślisz. Nie przejmuj się opinią innych. Im bardziej kontrowersyjne są Twoje poglądy, tym szybciej wbijesz się na szczyt listy plotek w swojej firmie.

Bądź uprzejmy i miły dla kolegów z pracy, by nikomu nie podpaść. Raczej słuchaj, zamiast mówić, by, nawet przez przypadek, nie dać nikomu pożywki dla plotek.

Strój

Wyróżnij się! Kolorowe, wyzywające ubrania i ostry makijaż to podstawa.

Rób wszystko, co w Twojej mocy, by nie rzucać się w oczy. Postaraj się ubrać schludnie i ładnie, ale równocześnie skromnie, by nie przyciągnąć uwagi zazdrosnych koleżanek.

 

Opublikowano: 2012.07.24 14:35 przez bajka #234
Z tymi plotkami to trudna sprawa - wiemy,że mogą być paskudne i groźne, a jednak tak całkiem bez nich byłoby nudno.Ciekawa jestem ile osób uzyska z testu wynik " Mnie to nie dotyczy". Mnie się nie udało.
Opublikowano: 2012.07.24 15:29 przez pretty_one #236
Najlepiej chyba obrać strategię "na spryciarza", przynajmniej ja staram się tak robić
Opublikowano: 2012.07.25 15:44 przez lovely #238
Nie rozumiem, o co chodzi z tymi plotkami... U mnie w pracy nie ma takich rzeczy. Każdy zajmuje się tym, co ma do zrobienia. Raczej nie słyszałam, by ludzie obgadywali siebie nawzajem...
Opublikowano: 2012.07.26 08:52 przez pretty_one #239
hihi, to że nie uczestniczysz w takich rozmowach, wcale nie znaczy, że nie odbywają się za Twoimi plecami. W pracy zawsze znajdą się jakies osoby, które po prostu się nudzą i muszą wiedzieć wszystko o wszystkich lub po prostu umilają sobie czas w pracy wymianą zdań na temat innych ludzi.

Zostaw komentarz
Musisz się zalogować, aby wziąć udział w tej dyskusji.