Ankieta

Jaki ubiór jest wymagany w Twoim biurze?

Strój dowolny - jeansy są na porządku dziennym - 62.5%
Typowy strój biurowy - garsonka i kołnierzyk - 16.7%
Oficjalnie tylko w dniu ważnych spotkań - 20.8%
Błąd
  • Ten artykuł zawiera załączniki. Zaloguj się, aby je obejrzeć.

Podwójne życie firmy

W miejscu pracy spędzamy znaczną część każdego dnia. Nic więc dziwnego, że niezależnie od relacji czysto zawodowych, między pracownikami powstają także różnego rodzaju powiązania osobiste, tworząc tzw. drugie życie firmy. Zazwyczaj taka sytuacja pozytywnie wpływa na atmosferę w pracy, motywując do działania, przekładając się na jakość wykonywanych przez pracowników zadań. Jednak nieformalna sfera funkcjonowania firmy posiada także swoje mroczne strony. Warto je poznać, by wiedzieć, jak się przed nimi chronić.

  1. Relacje i powiązania - bądź ostrożny
  2. Plotki - beztroskie czy groźne?
  3. 5 złotych wskazówek, jak (nie)stać się obiektem plotek

Relacje i powiązania – bądź ostrożny

W każdej firmie, niezależnie od jej wielkości, poza relacjami czysto zawodowymi tworzą się także powiązania osobiste. Jest to tzw. drugie życie firmy, charakteryzujące się  zdecydowanie luźniejszą atmosferą.  Pracownicy zwierzają się sobie nawzajem, rozmawiają o życiu osobistym.  Powstają między nimi pewnego rodzaju układy, powiązania. Współpracownicy zwracają się do siebie po imieniu, dzielą swoimi problemami, wyrażają  poglądy, opowiadają o rodzinie,  zainteresowaniach, kłopotach. Tworzą tzw. "firmową rodzinę", organizując wspólne wypady na bilard czy piwo.  Takie zażyłe stosunki zazwyczaj pozytywnie wpływają na atmosferę w pracy, motywują do działania, przekładając się na jakość wykonywanych zadań.

A co wówczas, gdy takie przyjacielskie stosunki zdarzają się w relacjach między podwładnym i przełożonym? Czy to również przekłada się na większą efektywność pracowników? Czy przyjacielskie stosunki szefa z podwładnym nie utrudnią mu jego obiektywnej oceny i nie doprowadzą do faworyzowania  ze szkodą dla innych? I na odwrót - czy odkryta dzięki bliskim kontaktom odmienność poglądów podwładnego może wpłynąć na negatywną ocenę jego pracy? Pamiętajmy, że spoufalając się z szefem, odkrywamy mu swoje przekonania, zainteresowania, stosunek do pracy, a  także swoje słabe i mocne strony, a to może być kiedyś wykorzystane przeciwko nam. Niebezpieczna może okazać się także sytuacja odwrotna - jeżeli  w jakimś momencie dowiemy się zbyt wiele o swoim szefie...możemy stać się dla niego niewygodni. Pamiętajmy więc o zachowaniu nieprzekraczalnych granic przy wchodzeniu w  przyjacielskie relacje z przełożonym.Także wtedy, gdy bardzo go lubimy i szanujemy.

Opublikowano: 2012.07.24 14:35 przez bajka #234
Z tymi plotkami to trudna sprawa - wiemy,że mogą być paskudne i groźne, a jednak tak całkiem bez nich byłoby nudno.Ciekawa jestem ile osób uzyska z testu wynik " Mnie to nie dotyczy". Mnie się nie udało.
Opublikowano: 2012.07.24 15:29 przez pretty_one #236
Najlepiej chyba obrać strategię "na spryciarza", przynajmniej ja staram się tak robić
Opublikowano: 2012.07.25 15:44 przez lovely #238
Nie rozumiem, o co chodzi z tymi plotkami... U mnie w pracy nie ma takich rzeczy. Każdy zajmuje się tym, co ma do zrobienia. Raczej nie słyszałam, by ludzie obgadywali siebie nawzajem...
Opublikowano: 2012.07.26 08:52 przez pretty_one #239
hihi, to że nie uczestniczysz w takich rozmowach, wcale nie znaczy, że nie odbywają się za Twoimi plecami. W pracy zawsze znajdą się jakies osoby, które po prostu się nudzą i muszą wiedzieć wszystko o wszystkich lub po prostu umilają sobie czas w pracy wymianą zdań na temat innych ludzi.

Zostaw komentarz
Musisz się zalogować, aby wziąć udział w tej dyskusji.

Produkt tygodnia

Pytanie otwarte

Jakimi tematami artykułów z obszaru zarządzania biurem jesteś zainteresowany?