Ekologia w biurze

Za ekologią w biurze przemawiają dwa istotne aspekty: odciążenie środowiska naturalnego oraz ekonomia. Najważniejszą osobą odpowiedzialną za segregowanie i właściwe pozbywanie się zużytych tonerów, popsutych telefonów, faksów i komputerów oraz prasy z biura jest osoba zarządzająca administracją biura oraz szef jednostki, który powinien zaznajomić pracowników z panującymi regułami selekcji odpadów.


Drukarki i kopiarki

  • drukując dokumenty, warto się zastanowić, czy nie można najpierw dokonać analizy i poprawek na ekranie monitora. Kiedy już mamy wydrukowany tekst, warto pomyśleć o dokonywaniu poprawek przez kilku pracowników na jednym arkuszu tekstu, zmieniając np.: kolor zakreślacza przez każdego z poprawiających;
  • w ten sam sposób można zaoszczędzić papier, wykorzystując zadrukowane z jednej strony kartki jako brudnopis;
  • zdarzają się takie sytuacje, w których musimy wydrukować tekst, aby przedstawić go w formie papierowej - warto zastosować wówczas tzw. wydruk próbny, który zużywa niewielką ilość atramentu przy ciągle dobrze widocznym wydruku;
  • kolejną formą oszczędności jest zmniejszanie czcionki i zwężenie marginesów tak, aby na jednej kartce zostało wydrukowane więcej tekstu.

Te na pozór nic nie znaczące zabiegi w ciągu roku przynoszą całkiem dużą oszczędność.

Zakładając, że 1 pracownik wydrukował 4 kartki dziennie mniej, to na koniec roku zyskamy średnio 1000 kartek, czyli 2 ryzy papieru. Idąc dalej tym scenariuszem, przy założeniu, że w firmie pracuje 10 pracowników biurowych, na koniec roku mamy oszczędność w postaci 20 ryz, czyli ratujemy 2 drzewa, a w naszym portfelu zostaje ponad 200 zł.

Drukując, również wykorzystujemy materiały eksploatacyjne tzn. tonery lub kartrydże, które są kosztowne. Oprócz optymalizacji należy zastanowić się nad zakupem odpowiedniej drukarki np.: przy zakupie kolorowej dobrze byłoby sprawdzić, czy ma osobne zbiorniki na tusze, czy jeden - kolory zużywają się nierównomiernie i taniej wymienić jeden kolor niż cały wielokolorowy zbiornik. Korzystając z kopiarki, warto pamiętać o wykonywaniu takiej ilości kopi,i jaka jest potrzebna - często kopiujemy dodatkowe egzemplarze, z których nikt nie korzysta. Gdy tekst drukowany jest dużą czcionką, wskazane jest kopiowanie np z A3 na A4.

 


Recykling

Temat jest złożony, ponieważ niektóre odpady produkowane w biurze muszą być w odpowiedni sposób traktowane. Nie wszystkie mogą znaleźć się na śmietniku, a analizując zagadnienie ekologii w biurze należy pamiętać o ochronie środowiska.

Ważne akty prawne to:

W zasadzie każda branża wytwarzająca odpady powinna zaznajomić się z tymi aktami. Nieznajomość prawa nie zwalnia od jego stosowania, a Unia Europoejska narzuca nam coraz więcej obostrzeń. Kraje członkowskie dążą do przetwarzania jak największej ilości odpadów - Polska znajduje się na końcu tego rankingu, a do osiągnięcia statystycznych 4 kg rocznie na mieszkańca wciąż nam daleko. Polskie władze muszą w większym zakresie edukować obywateli, aby jak najszybciej osiągnąć zadowalający wynik.

 

 


Makulatura

W biurze najwięcej tworzy się makulatury w postaci papieru i kartonów. Niepotrzebne już dokumenty możemy pociąć w niszczarce, a ścinki oddać na makulaturę wraz z dodatkowymi gazetami, kopertami, katalogami, prospektami oraz papierowymi opakowaniami. Koszty skupu makulatury są niewielkie, ale warto podjąć takie działanie, biorąc pod uwagę, że możemy zebraną makulaturę przekazać na cele charytatywne i tym samym podnieść prestiż firmy jako dbającej o ochronę środowiska. Zbiórkę makulatury licznie organizują szkoły podstawowe, a także fundacje i stowarzyszenia.

Przykładowe zbiórki makulatury.

 


Elektrośmieci

Do elektrośmieci zaliczamy zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przestarzałe lub zepsute lodówki, komputery, telefony, świetlówki i żarówki energooszczędne, telewizory, sprzęt audio, telefony, wiertarki i inne podobne sprzęty zasilane prądem. Segregacja, odpowiednie przetworzenie i unieszkodliwienie substancji niebezpiecznych chroni środowisko przed zanieczyszczeniem i skażeniem. Wyrzucając zużyty sprzęt do śmietnika, stwarzamy zagrożenie dla środowiska oraz łamiemy prawo, które obowiązuje w Polsce od 21 października 2005 r. (ustawa o ZSEE z 29 lipca 2005 r ze zm.). Inspekcje Ochrony Środowiska na podstawie Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2008 roku w sprawie nadania inspektorom Inspekcji Ochrony Środowiska uprawnień do dawania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz.U. 2002 nr 151 poz. 1253 ze zm.) mogą ukarać mandatem karnym w wysokosci do 5 tys zł.

Elektrośmieci można bezpłatnie oddać do odpowiednich punktów zarejestrowanych w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, które posiadają pozwolenie na ich zbieranie. Można także oddać je podczas licznych akcji promujących przekazywanie tego rodzaju odpadów. Na stronie Elektrośmieci.pl znajduje się spis miejsc, gdzie można oddać elektrośmieci.

 


Baterie

Mniejszy problem jest z bateriami, które również nie powinny trafiać do śmietnika. W każdym większym mieście jest sporo punktów, gdzie można bezpłatnie oddać baterie. Jeśli akurat nie ma w pobliżu takiego miejsca, należy zadzwonić do gminy właściwej ze względu na umiejscowienie firmy i pracownik takiego urzędu powinien udzielić informacji o miejscu składowania baterii.

Przykład: Zbieramy zużyte baterie


Tonery i kartridże

Istotny problem dla pracowników firmy to zużyte tonery i kartridże - także ich również nie można wyrzucać do zwykłego śmietnika. Dobrym rozwiązaniem jest sprzedaż zużytych, pustych opakowań. Zazwyczaj firmy skupujące takie materiały eksploatacyjne zastrzegają sobie możliwość wyboru konkretnych modeli oraz często nie skupują regenerowanych tonerów.

Coraz częściej zdarza się, że firmy, od których kupujemy zamienniki, umożliwiają nam nieodpłatne ich oddanie po wykorzystaniu - przykład

Rozwiązaniem łączącym przyjemne z pożytecznym jest przekazanie zużytych materiałów na akcję charytatywną - Pajacyk lub Zbiórka tuszów i tonerów.

Akcje na mniejszą skalę to np: Komputery za tonery.

Kolejny raz zyskujemy miano firmy nie tylko przyjaznej środowisku, lecz również niosącej bezinteresowną pomoc.

 


Akcje proekologiczne

Z mniej powszechnych przedsięwzięć, które wpływają na prestiż firmy i umożliwiają pracownikom bezpłatną pomoc potrzebującym, a poniekąd wpływają na zmniejszenie odpadów w pracowniczych koszach, polecamy uwadze akcję:

 


Roślinność w biurze

Na koniec jeszcze jeden temat, który w zasadzie wcale nie jest brany pod uwagę przez pracodawców - kwiaty w biurze. Wydawałoby się, że oprócz względów estetycznych nie pełnią w biurze żadnej funkcji. Nic bardziej błędnego. Kwiaty w biurze są bardzo ważnym elementem nie tylko wystroju, ale wpływają pozytywnie na samopoczucie pracownika, eliminując lotne związki organiczne w powietrzu znajdujące się chociażby w farbach i lakierach, którymi pomalowane są sprzęty w biurze. Mało kto uświadamia sobie, ile szkodliwych substancji znajduje się w biurze (benzen, ksylen, heksan, heptan, oktan, dekan, trójchloroetylenu i chlorek metylenu). Warto pomyśleć o zakupie lub zgodzie na przyniesienie przez pracownika choćby jednej roślinki np.: łatwego w hodowli bluszczu. Trzeba tylko pamiętać, że rośliny pomagające w oczyszczaniu powietrza muszą być zdrowe i należycie pielęgnowane np.: oczyszczane z kurzu.

 


Oświetlenie

I jeszcze jeden element - możemy zaoszczędzić na wydatkach związanych z oświetleniem poprzez wprowadzenie ciepłych kolorów ścian i białego sufitu w biurze. Tak pomalowane pomieszczenie znacznie lepiej odbija światło niż surowe betonowe ściany.

 


Profity

W zasadzie wszystko jest zależne od dobrej woli i od wypracowania nawyków: odkładanie zużytych tonerów lub makulatury w jedno wskazane miejsce zaoszczędzi czas i pozwoli na skuteczną segregację odpadów. Udział w akcjach charytatywnych ma wpływ na pozytywne postrzeganie firmy wśród potencjalnych klientów.

Z perspektywy pracodawcy oprócz dbałości o matkę naturę możemy pokusić się o stwierdzenie, że udział w akcjach charytatywnych i związanych z segregacją odpadów pomaga nam w reklamie przedsiębiorstwa. Nazwa firmy pojawia się na stronach fundacji, stowarzyszeń lub instytucji, w których zgłaszamy oficjalnie chęć współpracy w takim zakresie. W mojej ocenie dla kontrahentów to znak, że dbamy o szczegóły, myślimy wszechstronnie i potrafimy poświęcić trochę czasu i zaangażowania, by pomóc innym i zadbać o środowisko.

strongp class=

http://www.eko-tonery.pl

 
 
 
Opublikowano: 2012.04.26 21:15 przez Ania W #108
Pracowałam w firmie, w której każdy pracownik miał pod biurkiem pudełko na zadrukowane z jednej strony kartki. Wykorzystywało się je potem jako brudnopis. Bardzo mi się to podobało. Po pierwsze, byłam zadowolona, że pracuję u ludzi dbających o środowisko, a po drugie sama przejęłam te ekologiczne nawyki. Teraz w domu robię to samo.
Opublikowano: 2012.04.27 12:20 przez Alina #113
My zbieramy zużyte baterie. No i nakrętki po butelkach, ale to już inny temat. Ale uzbierało nam się tego kilka kilo....

Zostaw komentarz
Musisz się zalogować, aby wziąć udział w tej dyskusji.